Esdal NieuwsFAQ

Doelgericht leren (locatie Boermarkeweg)

De toekomst van onze leerlingen ziet er heel anders uit dan voor de leerlingen van een tijdje geleden. Maatschappelijke veranderingen gaan steeds sneller en ook de organisatie van arbeid ziet er in de toekomst weer anders uit dan nu het geval is. We kunnen leerlingen daarom niet meer voorbereiden op de manier die we gewend zijn.

Op de locatie Boermarkeweg zijn we met ingang van het schooljaar 2019-2020 dan ook gestart met gepersonaliseerd leren. Het uitgangspunt is doelgericht leren: per vak worden algemene leerdoelen (per periode of per hoofdstuk) geformuleerd en specifieke leerdoelen (leerdoelen per les of per week). Door middel van goede feedback weten leerlingen dan steeds waar ze in hun leren zijn ten opzichte van het afgesproken doel. Daarbij wordt de stof opgedeeld in een vast deel (het kerncurriculum), dat ongeveer twee derde van de stof uitmaakt en een flexibel deel (het keuze curriculum) waarbij de leerlingen een derde van de stof zelf mogen kiezen. Dat betekent dat de leerlingen extra kunnen werken voor vakken waar ze wat meer moeite mee hebben, dat ze kunnen verdiepen als daar behoefte aan is of dat ze kiezen voor iets dat niet in de normale leerstof zit, maar wel past bij hun belangstelling. Inmiddels werken we in alle leerjaren volgens dit concept. Leerlingen die merken dat ze bijvoorbeeld meer tijd en uitleg nodig hebben om het gestelde doel te bereiken, kunnen in hun flexuren dan kiezen voor extra uren in dat vak. Op deze wijze wordt het onderwijs persoonlijker. Coaches begeleiden in het maken van keuzes met betrekking tot flexlessen, maar ook bijvoorbeeld bij het kiezen van de herkansingen. Ook kunnen de coaches of docenten bepaalde flexuren verplicht stellen, mocht dit wenselijk zijn. Alle docenten hebben een training op het gebied van coachingsvaardigheden gevolgd en kunnen als coach ingezet worden.