Esdal NieuwsFAQ

Klachtenregeling

De school kent een officiële klachtenregeling. Deze regeling biedt de mogelijkheid om een officiële klacht in te dienen. Het Esdal College is zich er echter van bewust dat klachten ook een signaalfunctie hebben, waarmee we de kwaliteit van ons onderwijs kunnen verbeteren. Officiële procedures zijn nodig, maar wij geven er de voorkeur aan problemen bespreekbaar te maken. Veelal zal dan blijken dat klachten op locatieniveau tot tevredenheid kunnen worden afgehandeld. In eerste instantie is de mentor altijd de eerstaangewezen persoon. Deze zal de klacht bespreken. Afhankelijk van de klacht kan het echter ook voorkomen dat de klacht behandeld wordt door iemand anders uit de schoolorganisatie, zoals een teamleider of een lid van de locatieleiding. Als dat niet leidt tot een oplossing dan kan een klacht ingediend worden bij de directeur/bestuurder.

Het kan ook voorkomen dat de melding c.q. klacht zodanig is dat een externe, niet aan de school verbonden vertrouwenspersoon ingeschakeld wordt. Het Esdal College heeft een externe vertrouwenspersoon:

De heer J. Wibbens
Hét Vertrouwensbureau BV
De Gang 1A
9531 JK Borger
Telefoon: 085-1055055
E-mail: algemeen@hetvtb.nl

Elke locatie heeft een aantal interne vertrouwenscontactpersonen, die kunnen je hierbij de weg wijzen. Als de melding c.q. klacht niet naar tevredenheid is behandeld, is de volgende stap die naar het bevoegd gezag en uiteindelijk naar de Landelijke Klachtencommissie.

Meldpunt vertrouwensinspecteur
Is uw kind op school op een erg onaangename manier lastiggevallen? Misschien kunt u dan de hulp gebruiken van een vertrouwensinspecteur. Bij de onderwijsinspectie werken vertrouwensinspecteurs bij wie u terecht kunt voor het melden van klachten over gebeurtenissen in het onderwijs op het gebied van:

  • seksuele intimidatie en seksueel misbruik (zedenmisdrijven)
  • psychisch en fysiek geweld (waaronder pesten)
  • discriminatie en radicalisering

De vertrouwensinspecteurs zijn tijdens kantooruren bereikbaar op telefoonnummer 0900 – 1113111 (lokaal tarief).

Een vertrouwensinspecteur luistert en informeert, en is aanspreekpunt voor betrokkenen bij scholen. De inspecteur helpt bij het zoeken naar oplossingen en bij het vinden van de juiste weg. Deze zoekt niet uit wat er gebeurd is (waarheidsvinding) en kan niet zelf zorgen voor een oplossing, maar kan wel helpen om een oplossing te bereiken. Een vertrouwensinspecteur doet niet zelf aangifte, maar zal wel aangeven wanneer aangifte mogelijk of zelfs verplicht is. Als er een vermoeden is van seksueel misdrijf (zedenmisdrijf) dan geldt in een aantal gevallen de meld-, overleg en aangifteplicht.

Klachten in geval van:

  • Het eindexamen over sancties naar aanleiding van onregelmatigheden kunnen worden ingediend bij de Commissie van Beroep, zoals omschreven in het Examenreglement;
  • Een besluit van de rapportenvergadering aangaande de overgang kunnen worden ingediend bij de locatieleiding;
  • Een geschil aangaande de medezeggenschap kunnen worden ingediend bij de Landelijke Commissie Geschillen WMS.

Klik hier voor de klachtenregeling van het Esdal College