Esdal NieuwsFAQ

Kwaliteit onderwijs

De kwaliteit van ons onderwijs is een uitkomst van feitelijke gegevens, prestaties van leerlingen, betrokkenheid van ouders/verzorgers en de inzet van docenten. De feitelijke gegevens als bevorderingspercentages, slagingspercentages en verblijfsduur geven een goed beeld. We streven naar een zo hoog mogelijk aantal leerlingen dat overgaat of slaagt. Daarnaast richten we ons ook op sociaal- emotionele aspecten, zoals het welbevinden van leerlingen, die onder andere aan de orde komen in mentorbesprekingen en docentenvergaderingen. Dat is echter niet alles, want de kwaliteit van het onderwijs van het Esdal College wordt vooral ervaren door leerlingen en hun ouders/verzorgers. We meten daarom jaarlijks de leerlingtevredenheid. De uitkomsten van de enquête worden besproken met de leerlingenraden van de locaties en ook met alle docenten en mentoren. Die gesprekken leiden dan, waar nodig, tot verbeteringen. De uitkomst van deze leerlingenenquête is te vinden op de website van Scholen op de kaart: www.scholenopdekaart.nl.

Jaarlijks volgen we op diverse manieren de tevredenheid van ouders/verzorgers, door onder andere panelgesprekken, gesprekken met de ouderraden en de oudergeleding in de (d)mr, maar ook door ze tijdens ouderavonden een paar vragen te stellen over hun tevredenheid. De uitkomsten van al deze metingen en gesprekken worden in de docententeams besproken en er worden, als dat nodig is, verbeterplannen gemaakt.

Een goede loopbaanoriëntatie en –begeleiding (LOB) vinden we belangrijk. De decanen en mentoren van het Esdal College helpen leerlingen goede keuzes te maken.

Voor de leerresultaten van onze leerlingen verwijzen wij graag naar de examenresultaten.