Esdal NieuwsFAQ

Loopbaanoriëntatie en -begeleiding (lob)

Een innoverende methode om te worden wie je bent!

Met de invoering van de nieuwe beroepsprofielen in het vmbo wordt veel aandacht besteed aan loopbaanoriëntatie en begeleiding (LOB). Van leerlingen wordt verwacht dat ze een loopbaandossier opbouwen waarin de vijf loopbaancompetenties van Marinka Kuipers centraal staan. In klas 1 gaan leerlingen direct aan de slag met het maken van hun eigen loopbaandossier.

Deze leerlingen oriënteren zich in leerjaar 1 breed en volgen daarvoor lessen bij alle vijf beroepsprofielen. De lessen per beroepsprofiel omvatten vijf lesweken en geven duidelijk weer welke beroepen en werkzaamheden horen bij zo’n beroepsprofiel. De lessen starten met een oriëntatie op het beroep. Daarna gaan de leerlingen concrete werkervaring opdoen in een contextrijke leeromgeving. In de vijfde week is er een LOB-activiteit waarbij de leerling terugblikt. Ervaringen en foto- of filmmateriaal worden opgenomen in het loopbaandossier.

De leerling beoordeelt zichzelf door middel van rubrics. De vakdocent beoordeelt ook op basis van dezelfde methode. De beoordeling van de leerling en vakdocent, het beeldmateriaal en terugblikverslag zijn voor de loopbaancoach uitgangspunten om een LOB-gesprek te voeren met de leerling. LOB is een vak dat vast op het rooster staat en wordt gegeven door LOB-docenten. Tijdens de lessen leren de leerlingen hoe ze een loopbaandossier moeten opbouwen en hoe ze dit kunnen presenteren. Ook is er veel aandacht voor leerstijl en studievaardigheden.

Het loopbaandossier is voor de leerling, mentor en loopbaancoach een ‘tool’ die gebruikt wordt om twee gerichte beroepsprofielen in klas 2 te kiezen. LOB blijft gedurende de schoolcarrière van de leerling op het rooster staan, zodat de leerling uiteindelijk op basis van de vijf loopbaancompetenties een eigen leer- en werkroute uitzet.