Esdal NieuwsFAQ

Onderwijsontwikkeling

De toekomst van onze leerlingen ziet er heel anders uit dan voor de leerlingen van een tijdje geleden. Maatschappelijke veranderingen gaan steeds sneller en ook de organisatie van arbeid ziet er straks totaal anders uit dan nu nog het geval is. We kunnen leerlingen daarop niet meer voorbereiden op de manier die we gewend zijn.

Op de Boermarkeweg starten we met ingang van het schooljaar 2019-2020 in leerjaar 1 met gepersonaliseerd leren. Het uitgangspunt is doelgericht leren: bij alle vakken wordt gewerkt met voor de leerlingen duidelijke leer- en lesdoelen. Daarbij wordt de stof opgedeeld in een vast deel (het kerncurriculum), dat ongeveer twee derde van de stof uitmaakt en een flexibel deel (het keuzecurriculum) waarbij de leerlingen een derde van de stof zelf mogen kiezen. Dat betekent dat de leerlingen extra kunnen werken voor vakken waar ze wat meer moeite mee hebben, dat ze kunnen verdiepen als daar behoefte aan is of dat ze kiezen voor iets dat niet in de normale leerstof zit, maar wel past bij hun belangstelling.

Er wordt gewerkt met een flexibel 30/60-rooster, waarbij gedurende de lesdag een aantal banduren gepland staan waarin leerlingen hun keuzes kunnen volgen. Leerlingen worden bij het maken van die keuzes intensief begeleid door een coach.