Contact
Adres:
Van Echtenstraat 22
7891 LM Klazienaveen
tel.: 088-0009660
e-mail: klazienaveen@esdalcollege.nl
Nieuws

Rosenmontag
Maandag 15 februari is het Rosenmontag, maar door corona zal dat dit jaar...
Lees meer >
Online open dagen
De online open dagen zijn geweest! Op 9 en 10 februa...
Lees meer >
UPDATE coronavirus 13 januari: verlenging schoolsluiting
Gisteravond werd tijdens de persconferentie van premier Rutte bekend dat ...
Lees meer >
Een goed 2021
2021 Een nieuw jaar ligt weer voor ons. Een j...
Lees meer >
Kerstvakantie
We hebben een bijzonder jaar achter de rug. Het heeft veel van leerlingen...
Lees meer >
Informatie voor ouders klas 1 en klas 2 Junior College
Door aangescherpte maatregelen van het kabinet om verdere verspreiding va...
Lees meer >
De Mediatheektrofee 2020
Onze 'eigen' mediathecaris Lidy Swieters was dit jaar genomineerd voor Me...
Lees meer >
UPDATE coronavirus 15 december: schoolsluiting
In dit al zo bijzondere schooljaar heeft het kabinet gisteravond weer nie...
Lees meer >
Foto expositie tweedeklassers
VanLees meer >

Esdal Online Talkshow locatie Klazienaveen: kijk mee!
Ben je vandaag bij de doemiddag in Klazienaveen geweest en wil je samen m...
Lees meer >
Presentatie eerste boek Esmee Oost

Mondkapjesplicht vanaf maandag 26 oktober
Het kabinet wil het dragen van een mondkapje in publieke ruimten verplich...
Lees meer >
Informatiemomenten groep 8
Zit jij in groep 8 en wil je álles weten over het voortgezet onderwijs en...
Lees meer >
Afsluiting introductieperiode klas 1
Tot aan de herfstvakantie hebben we in de ...
Lees meer >
Jongens voetbaltoernooi basisscholen 2020
Ook dit jaar hebben we weer een schoolvoetbaltoernooi voor basisscholen g...
Lees meer >
Ondernemer Kaylee redt Circus Carantelli voor een jaar
Kaylee Wehkamp weet al precies wat ze wil! Zij zit in het derde jaar van ...
Lees meer >
NK Twirling
Rianne Beens, leerling uit 1D, is Nederlands kampioen twirling en majo...
Lees meer >
Start nieuwe schooljaar maandag 17 augustus (locatie Klazienaveen)
Hopelijk heeft iedereen kunnen genieten van een fijne vakantie en kunnen ...
Lees meer >
Esmee schrijft eigen boek

Hoe blijf je fit?
Onze lo-docenten en leerlingen laten je zien hoe je fit blijft tijdens he...
Lees meer >
LO-docenten in actie
De LO-docenten moedigen de leerlingen aan om te blijven bewegen (en dat g...
Lees meer >
D&P filmpje
Ken jij D&P? Dienstverlening & Producten (D&P) is een super l...
Lees meer >
Klas 2 naar Westerbork
De afgelopen twee weken hebben alle leerlingen van de tweede klas een bez...
Lees meer >
Mooi combi theorie en praktijk tijdens biologie
Op allerlei manieren proberen we onderwijs voor leerlingen uitdagend en a...
Lees meer >
Danique voorleeskampioen Esdal College
Op donderdag 5 maart hebben Lotte, Bo, Chénoa, Sanne, Noah, Mark, Kim, Fl...
Lees meer >
FIFA toernooi 2020
Op maandag 10 februari vond het jaarlijkse FIFA- toernooi op de Playstati...
Lees meer >Agenda

Vakantiedata 2020-2021
. . .
START SCHOOLJAAR 2020-2021
17 augustus 2020

HERFSTVAKANTIE
12 t/m 16 oktober 2020

KERSTVAKANTIE
21 december 2020 t/m 1 januari 2021

ROSENMONTAG
15 februari 2021

VOORJAARSVAKANTIE
22 t/m 26 februari 2021
2E PAASDAG
5 april 2021

MEIVAKANTIE (INCL. KONINGSDAG EN BEVRIJDINGSDAG)
26 april t/m 7 mei 2021

HEMELVAARTSDAG + VRIJDAG ERNA
13 en 14 mei 2021

2E PINKSTERDAG
24 mei 2021

ZOMERVAKANTIE
12 juli t/m 20 augustus 2021
Wat hebben wij jou te bieden?
Het Esdal College Klazienaveen is een school met brede instroommogelijkheden. Dat betekent dat leerlingen met een advies van basisberoepsgerichte leerweg tot en met havo bij ons terecht kunnen.
Leerroutes
Vanaf klas 1 kennen wij de volgende Leerroutes:
Theoretische leerroute
Deze leerroute is bestemd voor leerlingen met een mavo-havo advies, die graag met theorie aan het werk gaan. Op het lesrooster staan dan ook vooral theorievakken. Na de tweede klas kunnen deze leerlingen, mits ze aan de normen voldoen, doorstromen naar mavo of havo. Ook leerlingen met een advies voor de kaderberoepsgerichte leerweg kunnen voor deze leerroute kiezen. Zij kunnen na de tweede klas, mits zij aan de normen voldoen, doorstromen naar de mavo. Anders kiezen zij in het derde leerjaar voor een beroepsvoorbereidende afstudeerrichting met afwisseling van theorie en praktijk.
Leerroute met afwisseling van theorie en praktijk
Deze leerroute is bestemd voor leerlingen met een advies voor de basisberoepsgerichte of kaderberoepsgerichte leerweg. Op het lesrooster staan naast de theorievakken ook praktijkuren. In deze uren leren de leerlingen allerlei algemene en praktische vaardigheden die zij nodig hebben om in het derde leerjaar een beroepsvoorbereidende afstudeerrichting te kiezen.
Bij de aanmelding proberen wij met alle gegevens de leerlingen in de juiste leerroute te plaatsen. Mocht blijken dat een leerling in het eerste jaar niet op het goede niveau zit, dan bestaat de mogelijkheid om over te stappen naar een andere leerroute. Ook is het door de manier waarop wij werken mogelijk dat een leerling binnen de eigen groep voor een of meerdere vakken werkt met de leerstof van een andere leerroute. Er zal dan uiterst zorgvuldig gekeken worden naar leerprestaties en leermotivatie.
Onderbouw (leerjaar 1 en leerjaar 2):
• basis- en -kaderberoepsgerichte leerweg
• kaderberoepsgerichte leerweg, mavo en havo
Wij vinden het belangrijk dat alle leerlingen aan het eind van leerjaar 2 geplaatst zijn in een leerroute en op een niveau dat past bij zijn of haar mogelijkheden. Wij proberen dit uiterst zorgvuldig te doen. We kijken hierbij naar interesses, motivatie, leervoorkeuren en leerprestaties. Bij het afnemen van toetsen werken wij met RTTI. Door vragen op verschillende niveaus aan te bieden (R=reproduceren, T=toepassen, I=inzicht), zijn wij goed in staat om te beoordelen of een leerling op het juiste niveau zit.
Bovenbouw (leerjaar 3 en leerjaar 4):
• vmbo-beroepsgericht
• mavo
• mavo plus
Vmbo beroepsgericht biedt vijf profielen die gevolgd kunnen worden in Klazienaveen of op het vakcollege in Emmen. In Klazienaveen bieden we Bouwen-Wonen en Interieur, Zorg en Welzijn en Dienstverlening en Producten aan. In Emmen kunnen leerlingen terecht voor Horeca Bakkerij en Recreatie, Mobiliteit en Transport, Dienstverlening en Producten (met creatief). De theorievakken volgen de leerlingen op hun eigen locatie. Voor de profieluren rijdt er een bus tussen de locaties Klazienaveen en Emmen.
Een leerling met een havo- of vwo-advies zal van leerjaar 3 verder kunnen op het Esdal College aan de Oosterstraat. Er zijn goede afspraken over de leerstof, de toetsing en de beoordeling.
Mavo-plus
We blijven ons onderwijs continu aanpassen aan de wensen van onze leerlingen. Een mooi voorbeeld hiervan is mavo-plus. Leerlingen die kiezen voor mavo-plus krijgen in klas 1, 2 en 3 bovenop de normale uren sport of kunst en cultuur deze vakken nog twee uur extra. Zij kunnen zelf kiezen waar ze zich verder in willen verdiepen.
Leerlingen kunnen zich via een puntensysteem inschrijven voor hulplessen Nederlands, wiskunde, Engels, biologie en geschiedenis. Ook kunnen zij kiezen voor verdiepingsstof in de vorm van Excellent English en havo-stof voor wiskunde en Frans. Op dit moment werken de docenten aan een extra verdiepingsprogramma voor Duits. Voor leerlingen in de grensstreek niet onbelangrijk als zij later ook hun vleugels over de grens willen uitslaan.
Er wordt vakoverstijgend gewerkt. Leerlingen kunnen zich inschrijven voor een project op woensdagmiddag. Verschillende projecten zijn al gedraaid, o.a. gezonde voeding en navigatie, reclame en de Islam. Binnenkort start een project over de Middeleeuwen en we sluiten het jaar af met een project over de Olympische Spelen. De ervaringen met dit systeem zijn positief. Doordat de leerlingen zelf kiezen, zijn ze super gemotiveerd. In de bovenbouw kiezen de mavo-plus leerlingen voor een extra theorievak of een extra beroepsgericht vak. Ga je na de mavo naar het mbo, dan kun je je met het volgen van een beroepsgericht vak alvast oriënteren op een vervolgopleiding.
Voor de leerling die na de mavo de havo wil doen, is het volgen van zeven theorievakken zeker aan te bevelen. De havo kent namelijk ook zeven examenvakken. Door de verdiepingsstof die wordt aangeboden, zal de slagingskans voor de havo worden vergroot. Bovendien zal een leerling met zeven examenvakken al met een gemiddelde van 6,4 worden toegelaten op de havo. Met zes vakken moet je gemiddeld een 6,8 scoren.
Voor leerlingen die in de bovenbouw verder gaan in de kader- of basisberoepsgerichte leerweg zijn er aan het eind van leerjaar 2 veel mogelijkheden. Ze kunnen kiezen uit maar liefst vijf profielen.
Mentoren, vakdocenten, de LOB-docent (=LoopbaanOriëntatieBegeleiding) en decanen proberen leerlingen in leerjaar 1 en leerjaar 2 zo goed mogelijk te begeleiden bij het maken van de juiste keuze voor de bovenbouw. In leerjaar 1 gaan de leerlingen in een roulatieschema alle vijf profielen bij langs. In leerjaar 2 kunnen de leerlingen zich tot aan de kerstvakantie verder oriënteren in twee profielen, waarna uiteindelijk in leerjaar 3 een definitieve keuze gemaakt kan worden voor het profiel waar ze examen in willen doen. Voor alle leerjaren geldt dat leerlingen met de bus van Klazienaveen naar Emmen en omgekeerd gebracht worden.
Beroepsprofielen in het vmbo
Het Esdal Vakcollege Emmen en Klazienaveen werken nauw samen en bieden de volgende beroepsgerichte profielen aan:
• Bouw, Wonen en Interieur (Klazienaveen)
• Zorg en Welzijn (Klazienaveen)
• Horeca Bakkerij en Recreatie (Emmen)
• Mobiliteit en Transport (Emmen)
• Dienstverlening en Producten (Emmen en Klazienaveen)
LOB (LoopbaanOriëntatieBegeleiding)
In de onderbouw wordt gestart met een oriëntatie op de vijf beroepsprofielen. Wat de profielen zo leuk maken, is dat je meer kansen krijgt om te onderzoeken welke opleiding en beroep bij jou passen. De school begeleidt je met het kiezen van een profiel dat bij jou past.
Omdat kiezen niet altijd makkelijk is, biedt de school een uitgebreid programma LOB (Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding) aan.
Je leert tijdens de lessen vaardigheden waarmee je nu en later zelf keuzes kunt maken. De ervaringen die je opdoet in een beroepsgericht profiel legt je vast in een digitaal portfolio. Leerlingen oriënteren zich in leerjaar 1 breed en volgen daarvoor lessen bij alle 5 beroepsprofielen. De lessen per beroepsprofiel omvatten 5 lesweken en geven duidelijk weer welke beroepen en werkzaamheden horen bij zo’n beroepsprofiel. De lessen starten met een oriëntatie op het beroep. Daarna gaan de leerlingen concrete werkervaringen opdoen in een levensechte omgeving. Ervaringen en foto- of filmmateriaal worden opgenomen in het digitaal portfolio.
Tijdens de LOB lessen leren de leerlingen hoe ze een digitaal portfolio moeten opbouwen en hoe ze dit moeten presenteren.
DE BEROEPSGERICHTE PROFIELVAKKEN
Bouw, Wonen en Interieur
In het profiel BWI maak je kennis met alle onderdelen van het bouwproces; van ontwerp tot product, van fundering tot aan het dak! In dit profiel leer je de basisvaardigheden en de basiskennis timmeren, metselen, schilderen en ontwerpen. Je ontdekt in dit profiel of je er mee verder wilt!
Als je kiest voor het profiel BWI moet je in elk geval examen doen in wiskunde en nask 1.
De profieldelen BWI bestaan uit:
• Bouwproces en bouwvoorbereiding
• Bouwen vanaf de fundering
• Hout en meubelverbindingen
• Design en decoratie
Klik hier voor een duidelijke uitleg over het profiel BWI.
Zorg en Welzijn
Wil je later een beroep gaan uitoefenen in de wereld waarin je klaarstaat en zorgt voor een ander? Dan kies je voor het profiel Zorg en welzijn! Je moet het leuk vinden om met mensen om te gaan. Een beetje geduld, goed kunnen luisteren en beschikken over doorzettingsvermogen komen ook goed van pas. Met dit profiel kun je later een opleiding volgen in de zorgsector, in het welzijnswerk en uiterlijke verzorging.
Als je kiest voor het profiel Z&W dan moet je in elk geval examen doen in biologie en de aardrijkskunde of wiskunde.
De profieldelen Z&W bestaan uit:
• Mens en gezondheid
• Mens en omgeving
• Mens en activiteit
• Mens en zorg
Klik hier voor een leuk filmpje met meer info over Z&W.
Horeca, Bakkerij en Recreatie
Het beroepsgericht profiel HBR richt zich op het werken in de gastvrijheidsbranche. Je leert in dit profiel alles met betrekking tot de horeca, bakkerij en recreatie. Je leert koken voor gasten, maaltijden serveren aan gasten, brood, koekjes en taart maken en activiteiten organiseren voor mensen, bijvoorbeeld tijdens hun vakantie.
Na dit profiel kun jij je verder specialiseren in het mbo of een brede opleiding volgen in het mbo.
Als je kiest voor het profiel HBR dan moet je in elk geval examen doen in het vak economie en wiskunde.
De profieldelen HBR bestaan uit:
• Gastheerschap
• Bakkerij
• Keuken
• Recreatie
Dienstverlening en Producten
Het profiel D&P is een breed oriënterend profiel. Dit profiel geeft je de mogelijkheid je keuze langer uit te stellen en je breed te oriënteren op verschillende beroepen. Door het uitvoeren van verschillende praktijkopdrachten leer je jezelf kennen. In dit profiel werk je niet aan 1 profiel. Je maakt kennis met techniek, dienstverlening, ICT en economie.
Als je kiest voor het profiel D&P, moet je examen doen in, bij voorkeur: economie en wiskunde, nask 1 of biologie. Met het profiel D&P kun je alle kanten nog op!
De profieldelen D&P bestaan uit:
• Organiseren van een activiteit
• Presenteren, promoten en verkopen
• Een product maken en verbeteren
• Multimediale producten maken
Mobiliteit en Transport
Alles wat met vervoer heeft te maken, leer je in het profiel M&T, van fietsband plakken tot een route voor een vrachtwagen plannen, van een motor repareren tot lampen afstellen. Je leert werken met twee- en vierwielers, met dieselmotoren en elektrische auto’s van step tot vrachtwagen. Ook leer je vrachtwagens beladen.
Als je kiest voor M&T moet je in elk geval ook examen doen in wiskunde en nask1.
De profieldelen M&T bestaan uit:
• Motorconditie testen
• Wielophanging en carrosserie
• Verlichting en comfortsystemen
• Transport
De (beroepsgerichte) keuzevakken
Je kiest in klas 3 voor een beroepsgericht profiel dat bij jou past! Je doet landelijk (praktijk)examen in de vier profieldelen die bij het profiel horen. Daarnaast volg je ook vier verschillende keuzevakken. Dit kunnen vakken zijn die horen bij het beroepsgericht profiel dat je hebt gekozen, maar mogen ook keuzevakken zijn uit een ander beroepsgericht profiel!
Stel dat je kiest voor het beroepsgericht profiel BWI en je wilt een keuzevak volgen van HBR dan is dit mogelijk mits hier binnen de school mogelijkheden voor zijn! De keuzevakken sluit je af met een schoolexamen (PTA).
Doorstroom mbo
Na het afronden van het vmbo ga je naar het mbo. Met een diploma basisberoepsgerichte leerweg start je in het mbo op niveau 2. Met een diploma kaderberoepsgerichte- gemengde- en theoretische leerweg start je in het mbo op niveau 3 of 4. Na het vmbo kun je opnieuw kiezen uit de sectoren die het mbo aanbiedt!
Begeleiding
Esdal College Klazienaveen: een school met echte aandacht voor iedereen!
Er gaan ongeveer 500 leerlingen en 60 medewerkers naar onze school. Dat is een prima aantal, er is voldoende ruimte voor iedereen. Een voordeel van niet zo heel groot zijn, is dat wij al onze leerlingen heel goed kennen. Leerlingen voelen zich snel thuis bij ons op school. Wij vinden het belangrijk dat er in het leerproces aandacht is voor hoofd, hart en handen. Het is heel goed mogelijk dat het eens even niet vanzelf gaat met het leren en dat leerlingen gebaat zijn bij extra ondersteuning of begeleiding, dan hebben wij voldoende kennis en mogelijkheden om leerlingen een steuntje in de rug te bieden.
In de blauwe balk aan de rechterkant kunt u vinden welke specifieke hulp wij kunnen bieden.
Ondersteuning voor iedereen:
De laatste jaren komt er in het onderwijs steeds meer nadruk te liggen op de kernvakken. Begrijpend lezen is een vaardigheid die leerlingen bij alle vakken nodig hebben en maakt een belangrijk deel uit van het examen. De rekentoets wordt een verplicht onderdeel van het examen. Redenen voor ons om alle leerlingen in alle klassen en op alle niveaus, extra ondersteuningslessen aan te bieden voor de kernvaardigheden: begrijpend lezen, woordenschat, spelling en rekenen. Deze ondersteuningslessen maken deel uit van het gewone lesrooster. Wij zijn er van overtuigd dat we met deze lessen de leerlingen een goede basis bieden voor het succesvol doorlopen van hun schoolcarrière en uiteindelijk het behalen van hun diploma.
Schoolondersteuningsprofiel
In ons schoolondersteuningsprofiel (SOP) kunt u lezen hoe wij de zorg en begeleiding op school hebben ingericht.
DYSLEXIE/DYSCALCULIE
Dyslexie
In het begin van het eerste leerjaar worden alle leerlingen gescreend op dyslexie. Mochten wij het vermoeden hebben dat dit bij een leerling speelt, of als de basisschool een vermoeden heeft gemeld, dan vragen we een onderzoek aan bij het OPDC.
Kinderen met een dyslexie-verklaring hebben recht op compenserende maatregelen. Zo hebben ze meer tijd bij een toets, bij de talen worden spellingsfouten minder zwaar gerekend en krijgen ze een toets met een vergroot lettertype. Bij ernstige dyslexie kan compensatie voor Duits worden aangevraagd in het derde leerjaar.
Wij bestellen desgewenst schoolboeken in DAISY of als Kürzweil bestand. Ook bij het eindexamen wordt een voorgelezen versie besteld.
Alle leerlingen met dyslexie krijgen in een extra ondersteuningsuur begeleiding om goed te leren omgaan met hun dyslexie. Zo kunnen ze bijvoorbeeld leren hoe ze het beste teksten kunnen aanpakken, hoe ze bij de talen leerstof moeten leren en hoe een Daisy speler of Kurzweil gebruikt moet worden.
Dyscalculie
Voor dyscalculie geldt hetzelfde als voor dyslexie. Als wij het vermoeden hebben van dyscalculie bij een leerling, dan vragen wij een onderzoek aan bij het OPDC. Leerlingen die een verklaring voor dyscalculie hebben, worden door de docent wiskunde en rekenen binnen de lessen extra ondersteund. Ook mogen deze leerlingen vaker gebruik maken van hun rekenmachine. Bovendien hebben ze bij toetsen recht op meer tijd.
MENTORAAT
Iedere klas heeft bij ons op school een mentor. Een mentor is voor ouders en leerlingen het eerste aanspreekpunt.
Een mentor volgt gedurende het schooljaar nauwlettend hoe de leerlingen zich ontwikkelen. De mentor houdt in de gaten of het op sociaal-emotioneel gebied goed gaat en hoe de studieresultaten zijn. Een leerling kan bij zijn/haar mentor terecht als het even niet goed gaat, of als hij/zij extra hulp nodig heeft. Hierbij kunt u denken aan bijvoorbeeld problemen thuis rond een echtscheiding, lichamelijke klachten, pestproblemen etc. Een mentor informeert bij vakdocenten hoe het met de leerlingen gaat en kan actie ondernemen als er problemen zijn. De mentor zal contact met de ouders opnemen als er vanuit school vragen of onduidelijkheden zijn.
Drie keer per jaar zult u uitgenodigd worden om tijdens een 15-minuten gesprek over het welzijn en de leerprestaties van uw zoon of dochter te praten. Mentoren en leerlingen hebben in hun lesrooster zgn. mentoruren. Tijdens deze uren kan de mentor individuele gesprekken houden met leerlingen, maar ook kan er klassikaal aandacht besteed worden aan onderwerpen die de hele klas aangaan, bijv. omgaan met elkaar, het houden aan regels en afspraken, veilig internetten etc. We streven er naar dat een mentor in de onderbouw en in de bovenbouw in principe twee jaar de klas begeleidt.
Omdat mentoren ook lesgeven, is het niet altijd mogelijk de mentor onder schooltijd meteen telefonisch te pakken te krijgen. Natuurlijk kan er altijd een boodschap achtergelaten worden, zodat er op een ander tijdstip teruggebeld kan worden. Een andere mogelijkheid is om contact op te nemen via een bericht in Magisterof via een mailtje.
DECAAN
Als een leerling bij ons op onze school in klas 1 komt, denkt hij of zij waarschijnlijk nog niet na over wat hij gaat doen nadat je bij ons een diploma hebt gehaald.
Bij ons op school voeren de mentoren gesprekken met de leerlingen over hoe het met gaat op school, over de cijfers, maar ook over de doorstroommogelijkheden. Met ingang van het schooljaar 2016-2017 hebben de eerste en tweede klassen ook een uur Loopbaan Oriëntatie Begeleiding (LOB) op het rooster staan. Het gaat over keuzes maken. Deze uren worden gegeven door LOB docenten. In het ABC kunt u hier meer over lezen. Een decaan is een docent die informatie kan geven over niveaus en opleidingen. Hij zal bijvoorbeeld advies geven en begeleiden bij het kiezen van een eindexamenvakkenpakket en uitleggen wat er nodig is voor doorstroming naar een andere richting. Ook begeleidt hij bij de keuze van een vervolgopleiding na onze school. Voor vragen over niveaus en opleidingen is de decaan de aangewezen persoon.
Wij hebben twee decanen, één voor de leerlingen van praktijkgerichte leerroute en één voor de leerlingen van de theoretische leerweg
BEGELEIDINGSLESSEN
Hulp en begeleiding:
Vrijwel alle leerlingen hebben in de puberteit wel eens extra aandacht of ondersteuning nodig. Dit is niet erg, als school proberen wij een helpende hand te bieden als dat nodig is. Maar het kan zijn dat er factoren zijn die indirect grote invloed op het leren hebben en dat een leerling daar specifieke hulp bij nodig heeft. Ook dan hebben wij speciaal opgeleide docenten die samen met de leerlingen tijdens een ondersteuningsuur kijken waar en welke hulp nodig is.
FART + SOVA = Bikkeltraining
Voor kinderen die erg veel last hebben van faalangst wordt er een FaalAngst-Reductie Training gegeven. Voor leerlingen noemen we dit Bikkeltraining. Deze training wordt gegeven in een klein groepje van ongeveer 10 leerlingen. Onze ervaring is dat leerlingen na deze training bruikbare handvatten hebben om met hun faalangst om te gaan.
SOVA
Niet alle kinderen vinden het gemakkelijk om met andere kinderen om te gaan. Soms uit zich dat in stoer en impulsief gedrag of zich juist buiten een groep opstellen. Ook kan het zijn dat leerlingen niet weerbaar zijn of het lastig vinden om contact te maken met leeftijdsgenoten. Tijdens de Bikkeltraining leren kinderen onder begeleding van een deskundige docent hoe ze het beste kunnen omgaan met deze lastige problemen.
MRT
Als de motoriek van een kind nog niet optimaal is, kan dat zeker in de puberteit veel problemen geven. Het is dan ook van het grootste belang hier aandacht aan te schenken. Tijdens de gymles worden alle leerlingen in de eerste klas geobserveerd door onze motorische remedial teacher. Mocht hij zien dat de motoriek van een leerling niet optimaal is, dan schrijft hij een individueel trainingsprogramma. Deze training wordt door een van onze gymdocenten met de leerling gedaan. Ook kan het zijn dat een leerling hiervoor huiswerkopdrachten krijgt.
Huiswerkbegeleiding
Tijdens de mentorlessen en de vaklessen wordt er uitgebreid aandacht besteed aan het leren leren. Voor de kinderen waarvoor deze lessen niet genoeg zijn, is het soms mogelijk om ze huiswerkbegeleiding te geven. Dit gaat dan wel buiten het lesrooster om. Een docent leert deze leerlingen plannen en welke manier van leren het beste bij hun past.
Individueel begeleidingstraject
Het kan zijn dat een leerling, ondanks de extra hulp tijdens ondersteuningslessen, gebaat is bij nog meer hulp en begeleiding. In dat geval kan er een speciaal handelingstraject worden opgezet, waarin gekeken wordt welke specifieke onderwijsbehoefte er is. Het is mogelijk dat hierbij de hulp van ambulante begeleiders van buiten de school wordt ingezet.
TALENTBEGELEIDING
Haal het beste uit jezelf en jouw talent!
Wij vinden het belangrijk dat jij je talenten kunt ontwikkelen. Ben jij een uitblinker op het gebied van sport, muziek of kunst? Dan kom je misschien wel in aanmerking voor talentbegeleiding.
Dit houdt in dat:
• je een begeleider krijgt,
• je les- en toetsrooster kunnen worden aangepast,
• je aan trainingen en wedstrijden mee kunt doen,
• wij je helpen om je studie en je sport, muziek of kunst goed op elkaar af te stemmen.
Van jou wordt verwacht dat je goed scoort in je studie én bij je sport-/cultuuractiviteit.
Meer weten?
Voor meer informatie of een afspraak kun je contact opnemen met mevrouw G. Schotanus of mevrouw R. Peters, teamleiders, telefoon 088-0009660.
Leerlingenparlement
Wij vinden het erg belangrijk dat leerlingen zelf mee mogen denken en beslissen over zaken die hen direct aangaan. Daarom hebben wij een leerlingenparlement. Het leerlingenparlement bestaat uit gekozen klassenvertegenwoordigers van een leerjaar. Meerdere keren per jaar komt het leerlingenparlement met de teamleiders of docenten bij elkaar om te praten over onderwerpen die er spelen of wensen die er zijn. Om de stem van leerlingen in de dmr te vertegenwoordigen, overlegt de locatiedirecteur een aantal keren per schooljaar met leerlingen van de bovenbouw die zitting hebben in het leerlingenparlement.
Deelmedezeggenschapsraad
Onze locatie heeft een deelmedezeggenschapsraad (DMR). Hierin hebben ouders/verzorgers en personeelsleden zitting. Daarnaast is er een DMR specifiek voor leerlingen. Deze commissies zijn nauw betrokken bij het beleid van de school.
Onze locatie heeft een deelmedezeggenschapsraad (DMR). Hierin hebben ouders/verzorgers en personeelsleden zitting. Daarnaast is er een DMR specifiek voor leerlingen. Deze commissies zijn nauw betrokken bij het beleid van de school.
In oktober zijn er nieuwe verkiezingen voor de DMR. Momenteel hebben zitting:
- Henri Zomer (voorzitter), tevens afgevaardigde centrale MR
- Riet Veenker (secretaresse)
- Esther Moorman (personeelsgeleding)
- Paulien Loves (personeelsgeleding)
- Dennis Wobben (personeelsgeleding)
- Ineke Baks (personeelsgeleding)
- Wilma Wehkamp (oudergeleding)
- Henry de Roo (oudergeleding), tevens afgevaardigde centrale MR
- Vacature oudergeleding
Ouders/verzorgers en leerlingen kunnen de vergadernotulen opvragen bij de secretaris van de (D)MR.