Maarten de Jong, onze leerling uit 6 gymnasium, is geslaagd met vier profielen. Hoe dat zo is gekomen? Hij zegt er zelf het volgende over: “In principe koos ik in de derde klas voor een pakket met drie profielen, namelijk N&G, N&T en E&M. Tot V6 wist ik niet dat ik ook C&M deed. Waarom ik hiervoor koos is simpel: ik wist nog helemaal niet wat ik wilde gaan studeren. Dit was zo, omdat ik heel veel vakken leuk vond. Qua toekomst kon het bij mij nog alle kanten opgaan. Om te voorkomen dat er een opleiding zou zijn die ik niet zou mogen doen, omdat ik bepaalde vakken niet in mijn pakket zou hebben gehad, ben ik voor de ruimste keus aan profielen gegaan. Op die manier was ik verzekerd van veel keus aan opleidingen.”
Vier profielen! Hoe doet je dat?
Wat zijn keus voor het gymnasium betreft: Maarten vindt de klassieke tijd heel interessant en hij heeft van geen enkele keuze in zijn schoolcarrière spijt gehad. Hij zegt hierover: “Ik kwam aan mijn motivatie voor het leren en werken door een soort drive om de beste te zijn en om mezelf alsmaar te verbeteren. Waarom ik die drive heb weet ik niet. Wel is het zo dat mijn opa Lex en mijn oom Olaf diezelfde motivatie bezitten. Zij hebben het allebei erg ver geschopt in het leven en ik hoop dat ik later net zo succesvol en gelukkig word als zij zijn geworden.” Overigens was het niet alleen maar hard werken, want leren komt Maarten wel een beetje aanwaaien. “Mijn leermethode is naar mijn mening niet heel anders dan die van mijn medeleerlingen. Ik moet zeggen dat ik veel geluk heb gehad met het feit dat ik goed kan leren. Voor vakken, zoals geschiedenis en biologie hoef ik de stof maar twee of drie keer door te lezen om een voldoende te halen. Ik maakte in de bovenbouw alleen huiswerk voor de vakken Latijn, wiskunde en economie. Enkel omdat ik me het meest voor deze vakken interesseerde. Ik maakte af en toe een samenvatting, maar ik nam de meeste hoeveelheid stof tot me door te lezen en te begrijpen. Ik merkte dat ik het met deze hoeveelheid werk gewoon redde, en hoewel ik hoge cijfers halen belangrijk vind, is relaxen ook een van mijn hoogste prioriteiten. Begrijp mij niet verkeerd, ik besteedde erg veel tijd aan mijn schoolwerk en ik heb hard gewerkt voor de vier profielen, maar mijn ‘leerknobbel’ hielp wel.”
Al met al een bijzondere prestatie voor deze veelzijdige jongen die volgend schooljaar Econometrics & Operational Research aan de RUG gaat studeren. Maarten: “Ik heb voor de opleiding gekozen, omdat de wiskunde, de logische manier van redeneren en het onderwerp ‘economie’ mij allemaal zeer intrigeren. Deze drie aspecten van de opleiding hebben mij ertoe gezet me in te schrijven voor econometrie.
Tijdens de ‘lockdown’ hoefde hij niet meer een uur heen en een uur terug te fietsen naar en van school en had hij tijd om een nieuwe hobby te ontdekken: koken. Dat belooft nog wat voor zijn huisgenoten straks in Groningen.