Negentien enthousiaste leerlingen uit 2 tot en met 5 vwo van het Esdal College Oosterstraat zijn op maandag 24 maart van start gegaan met de Maatschappelijke Diensttijd: een gesubsidieerd programma dat leerlingen traint op het gebied van Debat en Democratie.
Op de eerste dag stonden de basisvaardigheden van debatteren centraal. Er werd getraind op ‘reageren en aankondigen’, op drie manieren beargumenteren (nieuw argument benoemen, argumenten weerleggen, argumenten verdedigen en aanvullen) en op het structureren van openingsspeeches (openen, inleiden, argumenten presenteren, afsluiten). Ook werd aandacht besteed aan houding, intonatie en het correct aanspreken en aankijken van de jury.
Voorbeelden van stellingen die aan de orde kwamen, zijn:
‘Scholen moeten te dure merkkleding verbieden’
‘Het photoshoppen van beroemdheden in reclame moet verboden worden’
‘1 op de 25 sigaretten moet worden geladen met een explosief om rokers te stoppen’.
Tot slot werd aandacht geschonken aan de techniek van Luisteren, Samenvatten en Doorvragen.
Tijdens dag twee werd gesproken over de toekomst van de debatclub en debatwedstrijden. Wat heeft school aan een debatclub? Hoe zou je zo’n club kunnen oprichten en vormgeven? Natuurlijk zijn er tussendoor ook warming-up oefeningen gedaan en mini-debat gevoerd. Er werden pitches gegeven met willekeurige woorden uit een hoge hoed, om improvisatie te oefenen en om nieuwe activiteiten voor de debatclub te verkennen.
De gehele groep zal nog afreizen naar Utrecht, waar ze democratie in actie gaan bekijken tijdens een bezoek aan, een rondleiding, debatten en gesprekken bij de JongerenKlimaatBeweging en Dwars (jongerenpartij). Later zal dit een vervolg krijgen met een gesprek met raadsleden en de burgemeester van Emmen. Ook gaan ze op 6 mei nog naar de Tweede Kamer in Den Haag (ProDemos).
Er volgde nog een terugblik en leerlingen hebben verder geoefend met verschillende vormen van debat, zoals het middenhuisdebat. De dag daarna hebben de leerlingen tot slot een eigen debattoernooi georganiseerd en uitgevoerd. Iedereen heeft ontzettend goed meegedaan, veel plezier gehad en erg veel geleerd.
Inmiddels hebben de leerlingen veel plannen voor hun Pay-it-forward-activiteiten. Sommigen gaan zich inzetten als organisator/bestuurslid van de debatclub, sommigen willen debatlessen gaan verzorgen voor basisschoolleerlingen, anderen willen zich gaan inzetten bij een AZC of binnen een democratische beweging. Hier gaan vast mooie dingen uit voortkomen!
Het was een zeer geslaagde week en een mooi project voor de Maatschappelijke Diensttijd.