Ontdek ook waar jouw passies liggen
Over het Esdal
. . .
Het Esdal College heeft locaties in Emmen, Borger,
Klazienaveen en Oosterhesselen en biedt veel mogelijkheden: vmbo-beroepsgericht, mavo, havo, atheneum en gymnasium.
Geweldige sfeer
Onze school staat bekend om de goede sfeer en de prettige manier waarop we met elkaar omgaan. Dat is belangrijk.
Want als onze leerlingen zich prettig voelen op school en een gezellige klas hebben, gaat het leren hen gemakkelijker af.
Wij hebben locaties in Emmen, Borger, Klazienaveen en Oosterhesselen.
Overal vind je weer andere mogelijkheden. Bij ons valt dus wat te kiezen!
Openbare school
Het Esdal College is een openbare school. Iedereen is welkom en wij respecteren elkaars achtergrond en mening.
Hallo toekomst, bij ons valt nog heel wat te ontdekken!
Je staat voor een belangrijke stap op weg naar jouw toekomst. Wij willen graag bijdragen aan jouw ontwikkeling, in deze belangrijke fase van je leven. Een fase waarin je beslissingen gaat nemen die bepalend zijn voor je toekomst. Je gaat ontdekken waar je goed in bent en wat bij je past. Daarbij bieden wij je alle ondersteuning die jij nodig hebt: goed onderwijs en goede begeleiding op een heel fijne school.
Hallo toekomst,
hier ben ik,
hier ben jij,
hier zijn wij!
Over Aurelia Onderwijs
. . .
Het Esdal College is onderdeel van Stichting Aurelia (Aurelia Onderwijs). Link naar website.
Code Goed Onderwijsbestuur
De stichting is aangesloten bij de VO raad, de vereniging van scholen in het voortgezet onderwijs. Het College van Bestuur onderschrijft en volgt de Code Goed Onderwijsbestuur als lidmaatschapseis van de VO raad. De Code Goed Onderwijsbestuur VO is gebaseerd op vier principes:
- Verantwoordelijkheid
- Professionaliteit
- Integriteit
- Openheid
Deze principes vormen de basis voor de wijze waarop het College van Bestuur belangen afweegt en koers bepaalt.
Het College van Bestuur
Het College van Bestuur is eindverantwoordelijk voor Aurelia Onderwijs en de daaronder vallende scholen en bepaalt het beleid in samenwerking met het directieoverleg, de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad en de Raad van Toezicht. Het College van Bestuur legt verantwoording af aan de Raad van Toezicht en (externe) belanghebbenden.
Raad van Toezicht
De Raad van Toezicht houdt toezicht op de wijze waarop het College van Bestuur de stichting bestuurt. De Raad van Toezicht richt zich naar het belang van Aurelia Onderwijs, de daaronder vallende scholen en de samenleving.
Samenstelling Raad van Toezicht
De Raad van Toezicht van Aurelia Onderwijs bestaat uit 6 leden:
- de heer R. Bijlsma (voorzitter)
- de heer R. van Linschoten (vicevoorzitter)
- mevrouw G. Geitz
- mevrouw D. Katerberg
- de heer M. Beukers
- de heer G. Hidding
Taken en bevoegdheden
De taken en bevoegdheden van de Raad van Toezicht zijn terug te vinden in de statuten van de stichting en nader uitgewerkt in het Reglement van de Raad van Toezicht.
Commissies Raad van Toezicht
De Raad kent 3 commissies. De commissies bespreken een specifiek domein van het toezicht en brengen advies uit aan de voltallige Raad van Toezicht.
- De auditcommissie
Deze commissie spreekt met het College van Bestuur over de begroting, de financiële rapportages en de jaarrekening en spreekt met de externe accountant over de jaarrekening. - De commissie onderwijs & kwaliteit
Deze commissie spreekt met het College van Bestuur over de bestuurlijke kwaliteitszorg en Inspectieonderzoeken die op bestuurlijk of schoolniveau plaatsvinden. - De remuneratiecommissie
Deze commissie voert functioneringsgesprekken met de leden van het College van Bestuur.
Code Goed Toezicht
De Raad van Toezicht onderschrijft de Code Goed Toezicht van VTOI-NVTK.
Aftreden
De Code Goed Bestuur VO gaat uit van maximaal twee benoemingsperioden van vier jaar.
Het rooster van aan-aftreden van de Raad van Toezicht vindt u hier.
Vergaderingen
De Raad van Toezicht vergadert ten minste vijf keer per jaar aan de hand van een jaarplanning. De vergaderingen van de Raad van Toezicht zijn openbaar en vinden plaats in de scholen van de stichting.
Informatie over vergaderdata van de Raad van Toezicht zijn op te vragen bij de bestuurssecretaris, mw. R. Kartner. r.kartner@aurelia-onderwijs.nl
Nevenfuncties
Een overzicht van hoofd- en nevenfuncties van de leden van het College van Bestuur en de leden van de Raad van Toezicht is hier te raadplegen.
Meer weten?
In onze stichtingsstatuten is uitgebreid terug te vinden hoe de stichting juridisch en bestuurlijk is georganiseerd.
Locaties
. . .
Esdal Vakcollege
Opleidingen
vmbo-beroepsgericht (onder- en bovenbouw)
vmbo-kaderberoepsgericht/mavo (onderbouw)
Contact
Oosterstraat 82
7822 HG Emmen
088-0009630
vakcollege@esdalcollege.nl
Oosterstraat (Emmen)
Opleidingen
havo
atheneum
gymnasium
Contact
Oosterstraat 78
7822 HG Emmen
088-0009610
oosterstraat@esdalcollege.nl
Boermarkeweg (Emmen)
Opleidingen
mavo/havo (onderbouw)
mavo (bovenbouw)
Contact
Angelsloërdijk 13c
7822 HK Emmen
088-0009620
boermarkeweg@esdalcollege.nl
Borger
Opleidingen
vmbo-beroepsgericht (onder- en bovenbouw)
mavo/havo (onderbouw)
mavo (bovenbouw)
Contact
IJzertijdstraat 2
9531 RA Borger
088–0009650
borger@esdalcollege.nl
Klazienaveen
Opleidingen
vmbo-beroepsgericht (onder- en bovenbouw)
mavo/havo (onderbouw)
mavo (bovenbouw)
Contact
Van Echtenstraat 22
7891 LM Klazienaveen
088-0009660
klazienaveen@esdalcollege.nl
Oosterhesselen
Opleidingen
vmbo-beroepsgericht (onder- en bovenbouw)
mavo/havo (onderbouw)
mavo (bovenbouw)
Contact
Beatrixlaan 14a
7861 AJ Oosterhesselen
088-0009670
oosterhesselen@esdalcollege.nl
Onze school
. . .
Esdal Vakcollege
Onderbouw
• vmbo-beroepsgericht: basisberoeps (bbl), kaderberoeps (kbl), kaderberoeps (kbl)/mavo
• oriënteren binnen drie profielen
2022-2023:
• klas 1: talentlessen Esdal Creatief, Esdal Sport en Esdal Technologie
Bovenbouw
• vmbo-basis (bbl)- en kaderberoepsberichte leerweg (kbl) met keuze uit de profielen: horeca-bakkerij & recreatie (HBR) – mobiliteit & transport (M&T) – dienstverlening & producten (D&P)
Oosterstraat (Emmen)
Onderbouw
• 1e klas: havo-/vwo- en gymnasiumbrugklas
• vanaf 2e klas: aparte havo-, atheneum- en gymnasiumklassen
2022-2023:
• klas 1: talentlessen Esdal Creatief, Esdal Sport en Esdal Technologie
• klas 2 en 3: extra cultuur, sport, science of level21
Bovenbouw
• volledige opleiding havo, atheneum en gymnasium
Boermarkeweg (Emmen)
Onderbouw
• mavo/havo (voor leerlingen met een mavo- of mavo/havo-advies)
2022-2023:
• klas 1: talentlessen Esdal Creatief, Esdal Sport en Esdal Technologie
• klas 2: cultuurstroom, sportstroom of techstroom
Bovenbouw
• mavo (met technologie & toepassing en LO2 als extra keuzevakken)
Borger
Onderbouw
• vmbo-basis (bbl) – en -kaderberoepsgerichte leerweg (kbl)
• mavo/havo (voor leerlingen met een mavo- of mavo/havo-advies
Bovenbouw
• vmbo-basis (bbl)- en kaderberoepsgerichte leerweg (kbl) richting: dienstverlening & producten
• mavo
Klazienaveen
Onderbouw
• vmbo-beroepsgericht (kader theoretische onderwijsroute, kader en basis praktische onderwijsroute) en je gaat je oriënteren binnen drie profielen
• vmbo-kaderberoepsgericht/mavo
• mavo/havo (voor leerlingen met een mavo- of mavo/havo-advies)
Bovenbouw
• vmbo-basis (bbl)- en kaderberoepsgericht (kbl) met keuze uit de profielen bouwen, wonen & interieur (BWI) – zorg & welzijn (Z&W) – dienstverlening & producten (D&P)
• mavo
Oosterhesselen
Onderbouw
• vmbo-basis (bbl)- en -kaderberoepsgerichte leerweg (kbl)
• mavo/havo (voor leerlingen met een mavo- of mavo/havo-advies
Bovenbouw
• vmbo-basis (bbl)- en kaderberoepsgerichte leerweg (kbl) richting: dienstverlening & producten
• mavo
Visie en ambities
. . .
Onze doelstelling
Het Esdal College werkt aan de toekomst en ontwikkeling van zijn leerlingen door in verbinding en met aandacht voor mens en maatschappij invulling te geven aan onze visie:
Hallo toekomst, …
hier ben ik,
hier ben jij,
hier zijn wij!
Om onze centrale doelstelling ook daadwerkelijk vorm te geven, hebben we ambities waarvan wij denken dat die ons gaan helpen. We hebben de doelstelling in vier elementen verdeeld:
- Werken aan de toekomst en intellectuele ontwikkeling van onze leerlingen.
- Werken aan de toekomst en sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen.
- In verbinding en met aandacht voor de mens invulling geven aan ‘Hallo toekomst, hier ben ik, hier ben jij, hier zijn wij!’
- In verbinding en met aandacht voor de maatschappij invulling geven aan ‘Hallo toekomst, hier ben ik, hier ben jij, hier zijn wij!’
Uitgangspunten
Bij het maken van keuzes om de ambities te realiseren, hanteren we de volgende uitgangspunten:
- Onze leerling staat centraal.
- We halen het beste uit onze leerlingen en onze medewerkers.
- We gaan uit van verschillen tussen mensen, erkennen die en we richten de leeromgeving voor leerlingen en medewerkers in op basis daarvan.
- We werken en leren vanuit respect, verbinding en met aandacht.
- We organiseren ons onderwijs op basis van gespreid leiderschap.
- We zijn nieuwsgierig, stellen vragen en voeren een professionele dialoog over onderwijs en alles wat daarmee samenhangt.
- We zijn ontwikkelingsgericht, veranderbereid en leren van en met elkaar.
- Onze medewerkers leven onze visie en strategie voor. Zij maken het verschil.
- We verbinden met de omgeving van onze leerling.
Kwaliteit
. . .
Van ons mag worden verwacht dat wij kwaliteitsonderwijs bieden. Wij halen het beste uit onszelf en onze leerlingen. Daarom kijken wij zorgvuldig naar de mogelijkheden van iedereen die bij ons komt leren of werken. We willen dat iedereen maximaal kan presteren op het niveau dat bij hem of haar past.
We halen eruit wat erin zit
Ook trekken we nauw op met het basis- en vervolgonderwijs om de aansluiting te verbeteren. Hierdoor boeken we winst in het leerproces en ontstaat er ruimte voor verdieping van de leerstof. Op school heerst een sfeer waarin hard gewerkt wordt. De motivatie om te presteren is hierdoor extra hoog. De kwaliteit van ons onderwijs waarborgen we door eisen aan elkaar te stellen en zelf het goede voorbeeld te geven. Daar mag iedereen ons op aanspreken!
Feedback is welkom
Regelmatig vragen we onze omgeving om feedback op de kwaliteit van ons onderwijs. Door met onze omgeving in gesprek te gaan en te blijven, kunnen wij de kwaliteit van ons onderwijs monitoren en blijven verbeteren.
Scholen op de kaart
. . .
Via ‘Scholen op de kaart’ geven scholen voor voortgezet onderwijs inzicht in hun eigen onderwijsprestaties. Aan de hand van indicatoren over onderwerpen als: algemene kenmerken, resultaten, onderwijsbeleid, kwaliteit en bedrijfsvoering, worden de cijfers gepresenteerd en kunnen deze worden vergeleken met die van andere scholen.
Klik hieronder voor ‘Scholen op de kaart’ van de verschillende locaties van het Esdal College.
Esdal College locatie Boermarkeweg in Emmen
Esdal College locatie Oosterstraat in Emmen
Esdal Vakcollege Emmen
Esdal College locatie Borger
Esdal College locatie Klazienaveen
Esdal College locatie Oosterhesselen
Passend onderwijs
. . .
De scholen voor Voortgezet Onderwijs in Zuidoost Drenthe zijn een samenwerkingsverband met elkaar aangegaan: Sterk VO Zuidoost Drenthe. Voor het ondersteuningsplan dat hieruit is voortgekomen en meer informatie over Sterk VO Zuidoost Drenthe, klik hier.
Wat is passend onderwijs?
Passend onderwijs is goed onderwijs voor alle leerlingen, ook voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Elk kind heeft recht op goed onderwijs. Voor de meeste kinderen is het reguliere onderwijs de beste plek, want dat biedt de beste voorbereiding op een vervolgopleiding. Als het toch nodig is, kunnen kinderen naar het speciaal onderwijs. De ontwikkeling van het kind en de ondersteuning die het daarbij nodig heeft, vormen in het regulier en speciaal onderwijs het uitgangspunt.
Hoe is passend onderwijs georganiseerd?
Met passend onderwijs hebben de scholen de verantwoordelijkheid om alle leerlingen die worden aangemeld daadwerkelijk een goede plek te bieden. Hierbij werken reguliere scholen en scholen voor speciaal onderwijs regionaal samen. Dit betekent dat als een school een leerling met een specifieke begeleidingsvraag niet kan plaatsen, de betreffende school ervoor moet zorgen dat de leerling op een andere school, waar wel de passende ondersteuning kan worden geboden, wordt toegelaten.
Informatiepunten passend onderwijs
- Informatiepunt Passend Onderwijs (website passend onderwijs, een maandelijkse nieuwsbrief en de (telefonische) helpdesk).
www.passendonderwijs.nl - Steunpunt Passend Onderwijs
0800-5010 - Bij het meldpunt kunnen ouders signalen melden. Voor hulp worden zij doorverwezen naar de juiste plek.
www.iederin.nl - Balans is een landelijke vereniging voor ouders van kinderen met een leer- en/of gedragsstoornis, zoals ADHD, dyslexie, Asperger en PDD-NOS. Zij hebben een regionaal vertakt netwerk van actieve ouders die cursussen en informatie bieden aan ouders.
www.balansdigitaal.nl - VOO (vereniging openbaar onderwijs) biedt ouderavonden en teamtrainingen met betrekking tot passend onderwijs. www.voo.nl
- OUDERS&COO
Dit is de landelijke organisatie van en voor ouders, ouderraden (OR) en medezeggenschapsraden in het protestants-christelijk en oecumenisch onderwijs.
www.ouders.net - Het steunpunt medezeggenschap passend onderwijs is bestemd voor ouders (leerlingen in het v.o.) en leraren die lid zijn van een medezeggenschapsorgaan (ondersteuningsplanraad , MR voor personeel, GMR of MR). Ook verzorgt dit Steunpunt informatiebijeenkomsten op scholen over passend onderwijs, het schoolondersteuningsprofiel en de betekenis hiervan voor de school en de MR.
- Netwerk Ouderinitiatieven is een verzamelnaam voor alle activiteiten in het kader van de versterking van de positie van ouders t.a.v. zorgverlening in het onderwijs. Op lokaal en regionaal worden avonden door en voor ouders georganiseerd over passend onderwijs.
www.netwerkouderinitiatieven.nl
Wie is wie?
. . .
Organisatie
Het Esdal College is onderdeel van Stichting Aurelia (Aurelia Onderwijs).
Het College van Bestuur
Het College van Bestuur is eindverantwoordelijk voor Aurelia Onderwijs en de daaronder vallende scholen en bepaalt het beleid in samenwerking met het directieoverleg, de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad en de Raad van Toezicht. Het College van Bestuur legt verantwoording af aan de Raad van Toezicht en (externe) belanghebbenden.
Raad van Toezicht
De Raad van Toezicht houdt toezicht op de wijze waarop het College van Bestuur de stichting bestuurt. De Raad van Toezicht richt zich naar het belang van Aurelia Onderwijs, de daaronder vallende scholen en de samenleving.
Samenstelling Raad van Toezicht
De Raad van Toezicht van Aurelia Onderwijs bestaat uit 6 leden:
- de heer R. Bijlsma (voorzitter)
- de heer R. van Linschoten (vicevoorzitter)
- mevrouw G. Geitz
- mevrouw D. Katerberg
- de heer M. Beukers
- de heer G. Hidding
Jaarverslag
Ons jaarverslag kunt u hier vinden.
Ouderparticipatie
. . .
We willen bijdragen aan het welbevinden en de ontwikkeling van leerlingen in een belangrijke fase van hun leven, waarin ze verregaande beslissingen moeten nemen die bepalend zijn voor de rest van hun leven. We bieden daartoe goed onderwijs en goede ondersteuning op een fijne school vanuit de kernwaarden inspireren, presteren en respecteren.
Gemeenschappelijke medezeggenschapsraad (GMR) & DMR
Het Esdal College is, samen met RSG Ter Apel en De Nieuwe Veste, onderdeel van Aurelia Onderwijs. De medezeggenschap is gezamenlijk georganiseerd in de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad (GMR). De GMR denkt en beslist mee over schoolzaken en levert daarmee een bijdrage aan de kwaliteit van het onderwijs op school. Naast de GMR zijn er zogenaamde deelraden per locatie (DMR). Deze behartigen de locatiespecifieke belangen.
Ouderraad
De ouderraad behartigt de belangen van ouders/verzorgers en leerlingen binnen de locatie en fungeert als klankbord voor de locatiedirectie.
Ouders/verzorgers hebben belang bij een prettige school die goede resultaten behaalt, waarbij de leerlingen goed begeleid worden naar steeds meer zelfstandigheid.
Werken bij Aurelia Onderwijs
Met ingang van 1 januari 2024 zijn RSG Ter Apel, De Nieuwe Veste en het Esdal College bestuurlijk gefuseerd. Aurelia Onderwijs is daaruit ontstaan. De actuele vacatures voor al deze scholen staan dan ook op de website van Aurelia Onderwijs:
Kijk voor onze actuele vacatures op www.aurelia-onderwijs.nl
(meesterbaan.nl en/of noorderwijzer.nl)
Over Noorderwijzer
Noorderwijzer is een unieke samenwerking tussen veertien vo-schoolbesturen en partners die met elkaar het lerarentekort in de regio Drenthe aanpakken. Samen willen wij aantrekkelijke en goede werkgevers zijn om zo de kwaliteit van het onderwijs te waarborgen. Daarnaast willen wij laten zien dat het in de regio Drenthe zeer aantrekkelijk is om te werken in het voortgezet onderwijs. Op noorderwijzer.nl worden vraag en aanbod op elkaar afgestemd. Binnen Noorderwijzer sta jij – onze (toekomstige) medewerker – met jouw loopbaan centraal. Je wordt onderdeel van een samenwerking van ambitieuze scholen die een mooi en waardevol toekomstperspectief willen en kunnen bieden. Dit vergroot jouw mogelijkheden en voor ons de kans om jouw kwalificaties in te zetten en te behouden.
De regio Drenthe is de eerste in het land waarbij een mbo-instelling en alle lerarenopleidingen uit de omgeving zijn aangesloten. Een unicum, waar Noorderwijzer erg trots op is! Ook gaan we met onze strategische personeelsplanning, de eerste op regionaal niveau, gezamenlijk vacatures invullen, opleiden, trajecten op maat voor zij-instromers verzorgen en onze medewerkers begeleiden bij mobiliteit. Oftewel, we zorgen gezamenlijk voor aantrekkelijk, passend en goed onderwijs voor onze leerlingen in de regio. Je vindt dan ook alle vacatures van het Esdal College op de site van Noorderwijzer.
Downloads
. . .
Formulieren
NAW-Wijzigingsformulier
Plannen en handboeken
Strategisch beleidsplan Esdal College 2021-2026
Schoolplan Esdal College 2022-2023
Handboek Governance
Strategisch huisvestingsplan 2016-2025
Reglementen, procedures en protocollen
Examenreglement vmbo schooljaar 2023-2024
Examenreglement havo vwo schooljaar 2023-2024
Commissie van beroep eindexamen
Revisie van het besluit van de eindrapportenvergadering
Toelatingsprocedure eerste leerjaar
Toelatingsprocedure leerlingen die VO reeds bezoeken
Leerlingenstatuut
Protocol grensoverschrijdend gedrag
Protocol meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
Protocol opvang bij ernstige incidenten en calamiteiten
Protocol voor medicijnverstrekking en medisch handelen
Protocol gebruik van camera- en videobeelden
Internet- en sociale media protocol
Richtlijnen voor medewerkers bij het gebruik van sociale media, internet en e-mail
Richtlijnen voor leerlingen bij het gebruik van sociale media, internet en e-mail
Protocol toetsing
Toetsbeleid
Integriteitscode
Klokkenluidersregeling
Klachtenregeling
Wat te doen bij klachten en bezwaren
Vakantiedata 2024-2025
. . .
START SCHOOLJAAR 2024-2025
2 september 2024
HERFSTVAKANTIE
28 oktober t/m 1 november 2024
KERSTVAKANTIE
23 december 2024 t/m 3 januari 2025
ROSENMONTAG
3 maart 2025
VOORJAARSVAKANTIE
17 t/m 21 februari 2025
2E PAASDAG
21 april 2025
MEIVAKANTIE (INCL. KONINGSDAG EN BEVRIJDINGSDAG)
22 april t/m 5 mei 2025
HEMELVAARTSDAG + VRIJDAG ERNA
29 en 30 mei 2025
2E PINKSTERDAG
9 juni 2025
ZOMERVAKANTIE
14 juli t/m 22 augustus 2025
Privacy
. . .
Het Esdal College heeft privacyregels vastgesteld. Deze regels zijn opgeschreven in een privacyreglement en voldoen aan nationale en internationale privacywetgeving. In dit reglement staat welke gegevens we verzamelen, waarom we dit doen, wie toegang heeft tot de gegevens en hoe we de informatie beschermen. Voor meer informatie verwijzen we naar de privacyverklaring of het meer uitgebreide privacyreglement hieronder.
Privacyreglement
Privacyverklaring
Privacy statement bezoekers website
Procedure bewaartermijnen
Regeling taken en verantwoordelijkheden FG
Inkoop
. . .
Wilt u meer weten over ons inkoopbeleid? Klik dan hier.