Ontdek ook waar jouw passies liggen
Over het Esdal
. . .
Het Esdal College heeft locaties in Emmen, Borger,
Klazienaveen en Oosterhesselen en biedt veel mogelijkheden: vmbo-beroepsgericht, mavo, havo, atheneum en gymnasium.
Geweldige sfeer
Onze school staat bekend om de goede sfeer en de prettige manier waarop we met elkaar omgaan. Dat is belangrijk.
Want als onze leerlingen zich prettig voelen op school en een gezellige klas hebben, gaat het leren hen gemakkelijker af.
Wij hebben locaties in Emmen, Borger, Klazienaveen en Oosterhesselen.
Overal vind je weer andere mogelijkheden. Bij ons valt dus wat te kiezen!
Openbare school
Het Esdal College is een openbare school. Iedereen is welkom en wij respecteren elkaars achtergrond en mening.
Verbinding & motiveren
Dat is waar het om draait op het Esdal College. Verbinding met leerlingen, ouders, medewerkers, het bedrijfsleven en andere scholen. Dit betekent dat wij ons onderwijs laten aansluiten op de interesses en mogelijkheden van onze leerlingen. Leren moet leuk en vooral zinvol zijn. Daarom halen we op het Esdal College het beste uit onszelf en onze leerlingen. De mogelijkheden en talenten van onze leerlingen staan centraal. We zorgen dat zij maximaal kunnen presteren op het niveau en de plek die bij hen passen.
Hallo toekomst,
hier ben ik,
hier ben jij,
hier zijn wij!
Locaties
. . .
Esdal Vakcollege
Opleidingen
vmbo-beroepsgericht (onder- en bovenbouw)
vmbo-kaderberoepsgericht/mavo (onderbouw)
Contact
Oosterstraat 82
7822 HG Emmen
088-0009630
vakcollege@esdalcollege.nl
Oosterstraat (Emmen)
Opleidingen
havo
atheneum
gymnasium
Contact
Oosterstraat 78
7822 HG Emmen
088-0009610
oosterstraat@esdalcollege.nl
Boermarkeweg (Emmen)
Opleidingen
mavo/havo (onderbouw)
mavo (bovenbouw)
Contact
Angelsloërdijk 13c
7822 HK Emmen
088-0009620
boermarkeweg@esdalcollege.nl
Borger
Opleidingen
vmbo-beroepsgericht (onder- en bovenbouw)
mavo/havo (onderbouw)
mavo (bovenbouw)
Contact
Hoofdstraat 56
9531 AH Borger
088–0009650
borger@esdalcollege.nl
Klazienaveen
Opleidingen
vmbo-beroepsgericht (onder- en bovenbouw)
mavo/havo (onderbouw)
mavo (bovenbouw)
Contact
Van Echtenstraat 22
7891 LM Klazienaveen
088-0009660
klazienaveen@esdalcollege.nl
Oosterhesselen
Opleidingen
vmbo-beroepsgericht (onder- en bovenbouw)
mavo/havo (onderbouw)
mavo (bovenbouw)
Contact
Beatrixlaan 14a
7861 AJ Oosterhesselen
088-0009670
oosterhesselen@esdalcollege.nl
Onze school
. . .
Esdal Vakcollege
Onderbouw
• vmbo-beroepsgericht: basisberoeps (bbl), kaderberoeps (kbl), kaderberoeps (kbl)/mavo
• oriënteren binnen drie profielen
2022-2023:
• klas 1: talentlessen Esdal Creatief, Esdal Explore, Esdal Sport en Esdal Technologie
Bovenbouw
• vmbo-basis (bbl)- en kaderberoepsberichte leerweg (kbl) met keuze uit de profielen: horeca-bakkerij & recreatie (HBR) – mobiliteit & transport (M&T) – dienstverlening & producten (D&P)
Oosterstraat (Emmen)
Onderbouw
• 1e klas: havo-/vwo- en gymnasiumbrugklas
• vanaf 2e klas: aparte havo-, atheneum- en gymnasiumklassen
2022-2023:
• klas 1: talentlessen Esdal Creatief, Esdal Explore, Esdal Sport en Esdal Technologie
• klas 2 en 3: extra cultuur, sport, science of level21
Bovenbouw
• volledige opleiding havo, atheneum en gymnasium
Boermarkeweg (Emmen)
Onderbouw
• mavo/havo (voor leerlingen met een mavo- of mavo/havo-advies)
2022-2023:
• klas 1: talentlessen Esdal Creatief, Esdal Explore, Esdal Sport en Esdal Technologie
• klas 2: cultuurstroom, sportstroom of techstroom
Bovenbouw
• mavo (met technologie & toepassing en LO2 als extra keuzevakken)
Borger
Onderbouw
• vmbo-basis (bbl) – en -kaderberoepsgerichte leerweg (kbl)
• mavo/havo (voor leerlingen met een mavo- of mavo/havo-advies
Bovenbouw
• vmbo-basis (bbl)- en kaderberoepsgerichte leerweg (kbl) richting: dienstverlening & producten
• mavo
Klazienaveen
Onderbouw
• vmbo-beroepsgericht (kader theoretische onderwijsroute, kader en basis praktische onderwijsroute) en je gaat je oriënteren binnen drie profielen
• vmbo-kaderberoepsgericht/mavo
• mavo/havo (voor leerlingen met een mavo- of mavo/havo-advies)
Bovenbouw
• vmbo-basis (bbl)- en kaderberoepsgericht (kbl) met keuze uit de profielen bouwen, wonen & interieur (BWI) – zorg & welzijn (Z&W) – dienstverlening & producten (D&P)
• mavo
Oosterhesselen
Onderbouw
• vmbo-basis (bbl)- en -kaderberoepsgerichte leerweg (kbl)
• mavo/havo (voor leerlingen met een mavo- of mavo/havo-advies
Bovenbouw
• vmbo-basis (bbl)- en kaderberoepsgerichte leerweg (kbl) richting: dienstverlening & producten
• mavo
Visie en ambities
. . .
Onze doelstelling
Het Esdal College werkt aan de toekomst en ontwikkeling van zijn leerlingen door in verbinding en met aandacht voor mens en maatschappij invulling te geven aan onze visie:
Hallo toekomst, …
hier ben ik,
hier ben jij,
hier zijn wij!
Om onze centrale doelstelling ook daadwerkelijk vorm te geven, hebben we ambities waarvan wij denken dat die ons gaan helpen. We hebben de doelstelling in vier elementen verdeeld:
- Werken aan de toekomst en intellectuele ontwikkeling van onze leerlingen.
- Werken aan de toekomst en sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen.
- In verbinding en met aandacht voor de mens invulling geven aan ‘Hallo toekomst, hier ben ik, hier ben jij, hier zijn wij!’
- In verbinding en met aandacht voor de maatschappij invulling geven aan ‘Hallo toekomst, hier ben ik, hier ben jij, hier zijn wij!’
Uitgangspunten
Bij het maken van keuzes om de ambities te realiseren, hanteren we de volgende uitgangspunten:
- Onze leerling staat centraal.
- We halen het beste uit onze leerlingen en onze medewerkers.
- We gaan uit van verschillen tussen mensen, erkennen die en we richten de leeromgeving voor leerlingen en medewerkers in op basis daarvan.
- We werken en leren vanuit respect, verbinding en met aandacht.
- We organiseren ons onderwijs op basis van gespreid leiderschap.
- We zijn nieuwsgierig, stellen vragen en voeren een professionele dialoog over onderwijs en alles wat daarmee samenhangt.
- We zijn ontwikkelingsgericht, veranderbereid en leren van en met elkaar.
- Onze medewerkers leven onze visie en strategie voor. Zij maken het verschil.
- We verbinden met de omgeving van onze leerling.
Kwaliteit
. . .
Van ons mag worden verwacht dat wij kwaliteitsonderwijs bieden. Wij halen het beste uit onszelf en onze leerlingen. Daarom kijken wij zorgvuldig naar de mogelijkheden van iedereen die bij ons komt leren of werken. We willen dat iedereen maximaal kan presteren op het niveau dat bij hem of haar past.
We halen eruit wat erin zit
Ook trekken we nauw op met het basis- en vervolgonderwijs om de aansluiting te verbeteren. Hierdoor boeken we winst in het leerproces en ontstaat er ruimte voor verdieping van de leerstof. Op school heerst een sfeer waarin hard gewerkt wordt. De motivatie om te presteren is hierdoor extra hoog. De kwaliteit van ons onderwijs waarborgen we door eisen aan elkaar te stellen en zelf het goede voorbeeld te geven. Daar mag iedereen ons op aanspreken!
Feedback is welkom
Regelmatig vragen we onze omgeving om feedback op de kwaliteit van ons onderwijs. Door met onze omgeving in gesprek te gaan en te blijven, kunnen wij de kwaliteit van ons onderwijs monitoren en blijven verbeteren.
Scholen op de kaart
. . .
Via ‘Scholen op de kaart’ geven scholen voor voortgezet onderwijs inzicht in hun eigen onderwijsprestaties. Aan de hand van indicatoren over onderwerpen als: algemene kenmerken, resultaten, onderwijsbeleid, kwaliteit en bedrijfsvoering, worden de cijfers gepresenteerd en kunnen deze worden vergeleken met die van andere scholen.
Klik hieronder voor ‘Scholen op de kaart’ van de verschillende locaties van het Esdal College.
Esdal College locatie Boermarkeweg in Emmen
Esdal College locatie Oosterstraat in Emmen
Esdal Vakcollege Emmen
Esdal College locatie Borger
Esdal College locatie Klazienaveen
Esdal College locatie Oosterhesselen
Passend onderwijs
. . .
De scholen voor Voortgezet Onderwijs in Zuidoost Drenthe zijn een samenwerkingsverband met elkaar aangegaan: Sterk VO Zuidoost Drenthe. Voor het ondersteuningsplan dat hieruit is voortgekomen en meer informatie over Sterk VO Zuidoost Drenthe, klik hier.
Wat is passend onderwijs?
Passend onderwijs is goed onderwijs voor alle leerlingen, ook voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Elk kind heeft recht op goed onderwijs. Voor de meeste kinderen is het reguliere onderwijs de beste plek, want dat biedt de beste voorbereiding op een vervolgopleiding. Als het toch nodig is, kunnen kinderen naar het speciaal onderwijs. De ontwikkeling van het kind en de ondersteuning die het daarbij nodig heeft, vormen in het regulier en speciaal onderwijs het uitgangspunt.
Hoe is passend onderwijs georganiseerd?
Met passend onderwijs hebben de scholen de verantwoordelijkheid om alle leerlingen die worden aangemeld daadwerkelijk een goede plek te bieden. Hierbij werken reguliere scholen en scholen voor speciaal onderwijs regionaal samen. Dit betekent dat als een school een leerling met een specifieke begeleidingsvraag niet kan plaatsen, de betreffende school ervoor moet zorgen dat de leerling op een andere school, waar wel de passende ondersteuning kan worden geboden, wordt toegelaten.
Informatiepunten passend onderwijs
- Informatiepunt Passend Onderwijs (website passend onderwijs, een maandelijkse nieuwsbrief en de (telefonische) helpdesk).
www.passendonderwijs.nl - Steunpunt Passend Onderwijs
0800-5010 - Bij het meldpunt kunnen ouders signalen melden. Voor hulp worden zij doorverwezen naar de juiste plek.
www.iederin.nl - Balans is een landelijke vereniging voor ouders van kinderen met een leer- en/of gedragsstoornis, zoals ADHD, dyslexie, Asperger en PDD-NOS. Zij hebben een regionaal vertakt netwerk van actieve ouders die cursussen en informatie bieden aan ouders.
www.balansdigitaal.nl - VOO (vereniging openbaar onderwijs) biedt ouderavonden en teamtrainingen met betrekking tot passend onderwijs. www.voo.nl
- OUDERS&COO
Dit is de landelijke organisatie van en voor ouders, ouderraden (OR) en medezeggenschapsraden in het protestants-christelijk en oecumenisch onderwijs.
www.ouders.net - Het steunpunt medezeggenschap passend onderwijs is bestemd voor ouders (leerlingen in het v.o.) en leraren die lid zijn van een medezeggenschapsorgaan (ondersteuningsplanraad , MR voor personeel, GMR of MR). Ook verzorgt dit Steunpunt informatiebijeenkomsten op scholen over passend onderwijs, het schoolondersteuningsprofiel en de betekenis hiervan voor de school en de MR.
- Netwerk Ouderinitiatieven is een verzamelnaam voor alle activiteiten in het kader van de versterking van de positie van ouders t.a.v. zorgverlening in het onderwijs. Op lokaal en regionaal worden avonden door en voor ouders georganiseerd over passend onderwijs.
www.netwerkouderinitiatieven.nl
Wie is wie?
. . .
Organisatie
De school is ondergebracht in een stichting: Stichting Esdal College, Scholengemeenschap voor openbaar voortgezet onderwijs in Emmen en omstreken. Het jaarverslag, waarin opgenomen de jaarrekening, treft u hier aan.
Raad van toezicht
De taken en bevoegdheden van de raad van toezicht zijn terug te vinden in de statuten van het Esdal College en nader uitgewerkt in het reglement van de raad van toezicht. Zie hiervoor het Handboek Governance.
De raad van toezicht bestaat uit de volgende leden:
• de heer mr. drs. A Regtop (voorzitter)
• mevrouw dr. mr. E.M. Klop (vicevoorzitter)
• mevrouw drs. K.F.J. Jager
• de heer ing. A. Farokhi
• de heer drs. G. Hidding
Rooster van aftreden/ hoofd- en nevenfuncties raad van toezicht
Voor het rooster van aftreden en de hoofd- en nevenfuncties van de leden van de raad van toezicht, klik hier.
Directeur/bestuurder
De directeur/bestuurder van het Esdal College is de heer L.M.M. Kooistra. De heer Kooistra heeft, behoudens het voorzitterschap van de algemene ledenvergadering van het Samenwerkingsverband Zuidoost-Drenthe VO 22.02 en de functie van secretaris van het bestuur van VV Zuidhorn, geen (on)bezoldigde nevenfuncties, zie ook het reglement criteria nevenfuncties directeur/bestuurder.
De directeur/bestuurder conformeert zich aan de Code Goed Onderwijsbestuur VO. De directeur/ bestuurder heeft op grond van de statuten de positie van bevoegd gezag van het Esdal College en is belast met het besturen van de scholengemeenschap. Hij heeft tot taak het uitzetten van de strategie van de school en het vertalen daarvan naar concrete doelstellingen voor de schoollocaties en ziet toe op het behalen ervan. Het beoordelingskader van de directeur/bestuurder treft u hier aan.
Kerndirectie
De heer L.M.M. Kooistra vormt samen met mevrouw M.A.A. Kolker de kerndirectie. De kerndirectie is verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van de scholengemeenschap. Zij zijn bereikbaar via m.kooistra@esdalcollege.nl en g.kolker@esdalcollege.nl
Locatiedirecties
Locatie Oosterstraat: mevrouw A. Roersma, locatiedirecteur en de heer S. Saakstra, adjunct-locatiedirecteur
Locatie Boermarkeweg: mevrouw S.M. Japenga, locatiedirecteur
Esdal Vakcollege: mevrouw S.M. Japenga, locatiedirecteur
Locatie Borger: mevrouw E. de Jong, locatiedirecteur
Locatie Klazienaveen: de heer G.B. Benes, locatiedirecteur
Locatie Oosterhesselen: mevrouw E. de Jong, locatiedirecteur
De locatiedirecteuren worden ondersteund door diverse teamleiders. De locatiedirecteuren zijn verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van hun locatie. Hun verantwoordelijkheid en handelingsvrijheid staat beschreven in het managementstatuut, hetgeen terug te vinden is in het Handboek Governance.
Ouderparticipatie
. . .
We willen bijdragen aan het welbevinden en de ontwikkeling van leerlingen in een belangrijke fase van hun leven, waarin ze verregaande beslissingen moeten nemen die bepalend zijn voor de rest van hun leven. We bieden daartoe goed onderwijs en goede ondersteuning op een fijne school vanuit de kernwaarden inspireren, presteren en respecteren.
Medezeggenschapsraad (mr) & dmr
Het Esdal College heeft een centrale medezeggenschapsraad (mr). De mr denkt en beslist mee over schoolzaken en levert daarmee een bijdrage aan de kwaliteit van het onderwijs op school. Naast de mr zijn er zogenaamde deelraden per locatie (dmr). Deze behartigen de locatiespecifieke belangen.
Ouderraad
De ouderraad behartigt de belangen van ouders/verzorgers en leerlingen binnen de locatie en fungeert als klankbord voor de locatiedirectie.
Ouders/verzorgers hebben belang bij een prettige school die goede resultaten behaalt, waarbij de leerlingen goed begeleid worden naar steeds meer zelfstandigheid.
Werken bij het Esdal College
. . .
Weet jij onze leerlingen bij de les te houden wanneer het gaat om vraagstukken op het gebied van de samenleving, de maatschappij en actuele vragen en dilemma’s? M.i.v. het nieuwe schooljaar zoeken wij een docent maatschappijleer voor 0,4 fte op onze locatie Klazienaveen. Meer info vind je hier.
Voor onze locatie Oosterstraat zijn wij, ter vervanging van ziekte, op zoek naar een docent Frans. Het gaat om 0,64 fte.
Klik hier voor meer info

Meer weten of solliciteren? Klik hier.



Alle vacatures die openstaan binnen onze school, vind je op Meesterbaan.
Over Noorderwijzer
Noorderwijzer is een unieke samenwerking tussen veertien vo-schoolbesturen en partners die met elkaar het lerarentekort in de regio Drenthe aanpakken. Samen willen wij aantrekkelijke en goede werkgevers zijn om zo de kwaliteit van het onderwijs te waarborgen. Daarnaast willen wij laten zien dat het in de regio Drenthe zeer aantrekkelijk is om te werken in het voortgezet onderwijs. Op noorderwijzer.nl worden vraag en aanbod op elkaar afgestemd. Binnen Noorderwijzer sta jij – onze (toekomstige) medewerker – met jouw loopbaan centraal. Je wordt onderdeel van een samenwerking van ambitieuze scholen die een mooi en waardevol toekomstperspectief willen en kunnen bieden. Dit vergroot jouw mogelijkheden en voor ons de kans om jouw kwalificaties in te zetten en te behouden.
De regio Drenthe is de eerste in het land waarbij een mbo-instelling en alle lerarenopleidingen uit de omgeving zijn aangesloten. Een unicum, waar Noorderwijzer erg trots op is! Ook gaan we met onze strategische personeelsplanning, de eerste op regionaal niveau, gezamenlijk vacatures invullen, opleiden, trajecten op maat voor zij-instromers verzorgen en onze medewerkers begeleiden bij mobiliteit. Oftewel, we zorgen gezamenlijk voor aantrekkelijk, passend en goed onderwijs voor onze leerlingen in de regio. Je vindt dan ook alle vacatures van het Esdal College op de site van Noorderwijzer.
Open sollicitatie
Voor een open sollicitatie, kun je je CV en motivatiebrief mailen naar solliciteren@esdalcollege.nl.
Downloads
. . .
Formulieren
Aanmeldingsformulier leerjaar 1 2022-2023
Aanmeldingsformulier leerjaar 1 2023-2024
NAW-Wijzigingsformulier
Plannen en handboeken
Strategisch beleidsplan Esdal College 2021-2026
Schoolplan Esdal College 2022-2023
Handboek Governance
Strategisch huisvestingsplan 2016-2025
Reglementen, procedures en protocollen
Examenreglement vmbo schooljaar 2022-2023
Examenreglement havo vwo schooljaar 2022-2023
Commissie van beroep eindexamen
Revisie van het besluit van de eindrapportenvergadering
Toelatingsprocedure eerste leerjaar
Toelatingsprocedure leerlingen die VO reeds bezoeken
Leerlingenstatuut
Protocol grensoverschrijdend gedrag
Protocol meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
Protocol opvang bij ernstige incidenten en calamiteiten
Protocol voor medicijnverstrekking en medisch handelen
Protocol gebruik van camera- en videobeelden
Internet- en sociale media protocol
Richtlijnen voor medewerkers bij het gebruik van sociale media, internet en e-mail
Richtlijnen voor leerlingen bij het gebruik van sociale media, internet en e-mail
Protocol toetsing
Integriteitscode
Klokkenluidersregeling
Klachtenregeling
Wat te doen bij klachten en bezwaren
Vakantiedata 2022-2023
. . .
START SCHOOLJAAR 2022-2023
29 augustus 2022

HERFSTVAKANTIE
17 t/m 21 oktober 2022

KERSTVAKANTIE
26 december 2022 t/m 6 januari 2023

ROSENMONTAG
20 februari 2023

VOORJAARSVAKANTIE
27 februari t/m 3 maart 2023
2E PAASDAG
10 april 2023

MEIVAKANTIE (INCL. KONINGSDAG EN BEVRIJDINGSDAG)
24 april t/m 5 mei 2023

HEMELVAARTSDAG + VRIJDAG ERNA
18 en 19 mei 2023

2E PINKSTERDAG
29 mei 2023

ZOMERVAKANTIE
24 juli t/m 1 september 2023
Vakantiedata 2023-2024
. . .
START SCHOOLJAAR 2023-2024
4 september 2023

HERFSTVAKANTIE
23 t/m 27 oktober 2023

KERSTVAKANTIE
25 december 2023 t/m 5 januari 2024

ROSENMONTAG
12 februari 2024

VOORJAARSVAKANTIE
19 t/m 23 februari 2024
2E PAASDAG
1 april 2024

MEIVAKANTIE (INCL. KONINGSDAG)
22 april t/m 3 mei 2024

HEMELVAARTSDAG + VRIJDAG ERNA
9 en 10 mei 2024

2E PINKSTERDAG
20 mei 2024

ZOMERVAKANTIE
22 juli t/m 30 augustus 2024
Privacy
. . .
Het Esdal College heeft privacyregels vastgesteld. Deze regels zijn opgeschreven in een privacyreglement en voldoen aan nationale en internationale privacywetgeving. In dit reglement staat welke gegevens we verzamelen, waarom we dit doen, wie toegang heeft tot de gegevens en hoe we de informatie beschermen. Voor meer informatie verwijzen we naar de privacyverklaring of het meer uitgebreide privacyreglement hieronder.
Privacyreglement
Privacyverklaring
Privacy statement bezoekers website
Procedure bewaartermijnen
Regeling taken en verantwoordelijkheden FG
Inkoop
. . .
Wilt u meer weten over ons inkoopbeleid? Klik dan hier.