Esdal NieuwsFAQ

Praktijkles wildbeheer en anatomie

Praktijkles wildbeheer en anatomie

Leren door doen
Een praktijkles wildbeheer en anatomie bij de jager thuis!

De leerlingen van klas 4a, die examen doen in het vak biologie zijn samen met hun docent op bezoek geweest bij Bjorn van der Veen. Bjorn is werkzaam als woordvoerder en regiomanager bij de Koninklijke Nederlandse Jagers Vereniging. Daarnaast is hij eigenaar van het bedrijf ‘Naar Buiten’. Met dit bedrijf is hij sinds kort gevestigd in Borger. Op deze locatie werd de klas uitgenodigd voor een praktijkles wildbeheer en anatomie van de ree!

Vooraf waren de leerlingen een beetje nerveus maar bovenal erg nieuwsgierig over wat hen te wachten stond. Eén van hen zei het volgende: “Toen ik hoorde dat we naar een jager gingen vond ik het al super leuk, want ik vind het best interessant om dieren van binnen te bekijken”

Eenmaal op locatie begon Bjorn met een theoretische uitleg over alles wat bij wildbeheer komt kijken. Bjorn heeft de leerlingen weten te boeien met zijn enthousiaste verhaal en praktische voorbeelden. Hierdoor kwamen de vragen en verhalen al snel naar boven.

Na de introductie zijn we met elkaar naar buiten gegaan om Siem aan het werk te zien. Siem is één van de jachthonden van Bjorn en gespecialiseerd in het nazoeken van bijvoorbeeld aangereden wild. “Het was een leuke en leerzame demonstratie, ik had nog nooit gezien hoe zo’n hond te werk gaat” was een reactie van één van de leerlingen.

Het spannendste onderdeel werd bewaard tot het eind. De aangereden ree die Siem zorgvuldig had opgespoord tijdens de demonstratie, kwam op een tafel te liggen. Zorgvuldig werd de buik opengesneden, zodat we alle organen van het dier goed konden zien. In de klas zijn we gewend de organen op een plaatje of hooguit een foto te bekijken. Deze live ervaring was heel anders. Met handschoenen aan en een schort voor konden de leerlingen de organen in het echt bekijken, in het echt aanraken en in het echt ruiken. Dat laatste zullen ze ook niet snel vergeten!

Waar de leerlingen vooraf wat terughoudend waren, waren ze nu volledig geboeid. Vol zelfvertrouwen en interesse stonden de leerlingen er met hun neus bovenop. Op de vraag wat ze in deze praktijkles hebben geleerd gaf één van hen aan: “Ik heb geleerd hoe het lichaam van een ree eruit ziet. En hoe interessant iets kan zijn terwijl het eerst even schrikken is.”